2019. május 29., szerda

Magyar rajongók írták 1999-ben a Baljós árnyakról

Az index.hu Star Wars fóruma egy időkapszula. Az 1999. január 12-én indult topik a mai napig aktív; s bár a megjegyzések száma embertelen léptékűre duzzadt az elmúlt 20 év alatt (e sorok írásakor 56.360 komment), még mindig ugyanúgy megvannak az első hozzászólások, mint ha csak tegnap írták volna őket.
Ezt kihasználva úgy döntöttem, hogy összegyűjtöm azokat a magyar rajongói véleményeket, amik az utóbbi két évtizedben egy-egy új Star Wars film idején születtek. Nem válogatok negatív és pozitív hangvétel között, egyszerűen csak idézek az adott epizód bemutatásakor született első tíz hozzászólótól. Így kiderülhet, hogy az elmúlt két évtized Csillagok háborúja filmjeihez mit szóltak a magyar rajongók, azon melegében, a moziból hazatérve. Kezdjük a Baljós árnyakkal!



A Baljós árnyak magyarországi premierje 1999. szeptember 16-án volt, míg a tengerentúlon pontosan négy hónappal korábban, május 16-án mutatták be a filmet. Néhány ott élő honfitársunk természetesen el is ment rá, s megosztotta tapasztalatait az itthon irigykedve olvasó rajongókkal. Sajnos a fórum minden 1999. május 15. és június 2. között írt hozzászólást június 1-jére datál, így a vélemények pontos dátuma nem ismert, de a szövegből következtethető, hogy a premier környékén írták azokat.


Yfel:

Most jottem a mozibol, ugyhogy meg friss az elmeny. A negativ elmeny. [...] Sajnalom, hogy ennyire el lett szurva, sokkal jobb tortenetet vartam
A Pod Race jelenet nagyon jol meg van csinalva es a Duel Darth Maul-al. Ennyi tetszett belole. A tobbi bement volna tomeg Sci-Fibe... neha meg amikor fenykarddal hadakoztak akkor is azt ereztem, hogy ez nem illik most egy Star Wars filmbe... egyszeruen allatira nem tudta azt a varazst nyujtani nekem amit az elso harom film. Egyszer meg lehet nezni, tobbszor nem. Most lehet, hogy meg leszek kovezve a velemenyem miatt, de majd meglatjatok. Ennyi kiabrandult fejet meg eletemben nem lattam mint azoket, akik kijottek a filmrol. Koztuk volt az enyem is. Nekem a Matrix sokkal jobban tetszett. Lehet kovezni
Ui.: Lucasnak ideje lenne rajonni, hogy ha teletom egy filmet vizualis effektekkel, attol meg nem biztos, hogy olyan nagyon hudejolesz... remelem joval jobban fogja megcsinalni a kovetkezo kettot...


Törölt nick:

Nekem nagyon tetszett! Egyszeruen elmentem, beultem, jol ereztem magam. Ennyi.
Ha egy kicsit ki szeretnel kapcsolodni, szereted ezt a mufajt akkor jol fogsz szorakozni. Es ezt ezert csinaltak, szerintem megeri a penzet ($4).


Betör:

Gyerekek !
Jo volt. Nem eget rengeto, de nem is kutyaszar. Egyszeruen a 16 ev varakozas annyira felfokozta az etvagyat, hogy azt nincs olyan Lucas vagy barki, aki kielegitette volna.
A hatamon tenyleg futkosott a hideg, amikor az elejen felhangzott a jol ismert szignal es megjelent a jol ismert felirat: Long time ago, in a galaxy far, far away...
De aztan semmi. Vagy csak alig valami. Kesobb azert lassan felveszi az ember a "ritmust" es kezdi izlelgetni a filmet es a vegere egeszen belelendul. De ketsegtelenul mas. En nem ilyen erzesre emlekszem az elozo harom reszbol, de ez az uj sem rossz. Nem kell fanyalogni. Ez ilyen es kesz. De Liam Neeson es Ewan McGregor korul tenyleg nem ereztem annyira az Erot, mint az oreg Obi-Wan Kenobi korul annak idejen. Valahogy, olyan uresen kongtak.
A film ettol meg prima, meg kell nezni ! De a kovetkezo ket reszhez Lucasnak tenyleg fel kell kotnie a gatyokajat !
Betör


Törölt nick:

Lattam a Phantom Menace-t. [...] En nem voltam annyira csalodott mint a kritikusok tobbsege, mert a Star Wars erzest ha nehay percre is, de sikerult visszahoznia... Ebben az evben ez a mosodik film a Matrix utan ami tenyleg tetszett...


BTpro:

Szerdan megneztem a filmet es sajnos csalodnom kellett benne. Biztosra veszem, hogy ennyi ido utan az elvarasok tul nagyok lettek a filmel szemben, de azert ennel jobban is sikerulhetett volna. [...] A film minden egyes perceben tudja az ember mi jon ezutan. Teljesen kiszamithato a tortenet fonala, semmi izgalom, semmi komolyabb konfliktus helyzet. A vegen azt hittem vegre, hogy lesz valami es elfogjak a hercegnot es tekernek a torteneten valamit, de abban a pillanatban felbukkan a decoy es minden izgalomnak vege, a hercegno megmenekul.
Nem kelle felre erteni, mert nem akarom lehordani a filmet, csak aki meg akrja mejd nezni az vegyen vissza a varakozasaibol es akkor talan nem eri, akkora csalodas. Amikor kijottunk a mozibol a baratnom megkerdezte: Mi van nem is orulsz neki? Erre vartal vagy husz eve. Nem tetszett? Mire en mondtam: Ja... tetszett, csak valahogy en nem erre szamitottam.


Törölt nick:

Jelenleg Kanadában élek ezért kaptam az alkalmon és elmentem egy moziba. A filmel kapcsolatban itt is hasonló hajcihő volt, mint amerikában, a pénztárak elött 10 napja vártak az emberek. Felkészültem rá, hogy ha most megyek el jegyet venni, akkor több nap is eltelhet mire bejutok egy előadásra. Tehát fogtam a sétálómagnómat meg egy horgász széket és felkészültem a legrosszabbra. A korábbi egyik munkahelyemen épp akkor mondtam fel, ezért úgy gondoltam, jól esik egy kis álldogálás miközben nézegethetem, a zuhogó esőben elázott lányok vizes polóinak mintáit. [...] Kikerülve a három hosszú oszlopban elgyötörten várakozó többségében Darth Vader-nek öltözött rajongó tábort, és a két sorban őket kiszolgálló még elgyötörtebb büféskocsikat, egyenessen a mozi föbejárata felé vettem az irányt. (Még sohasem láttam ennyi kövér Darth Vader-t. Ha valaki azt mondja magyarországon sok az elhízott ember, jöjjön el kanadába). [...]
És most egy két szó a film helyszineiröl csak címszavakban...(Nem szeretném a film poénjait lelőni). Biztos olvastatok már egypár kritikát és ezek kivétel nélkül lehúzzák a filmet, nos én sem mondhatok el túl sok jót. A film gyakorlatilag mindvégig a két Jedi lovag (Qui-Gon Jinn, Obi Wan) és Amidala hercegnő útjait követi végig, és a cselekmény nem folyik annyi párhuzamos szálon amint azt az elöző részekben már megszokhattuk.
A film elején némi lövöldözés után egy vízalatti világba jutunk el (ez a Naboo mocsaras oldalán van), az itteni látvány teljesen új az eddigi filmekhez képest. Sajnos a víz alatti szörnyeknek a szokásos márláttamilyetajurassicparkdinoszauruszainál számítógépes grafika kinézetük van, és az élőlények többsége sem illik bele az őket körülvevő környezetbe. A következő helyszin a sivatagos Tatooin bolygója, olyan lakóházakkal amikröl nekem mindig a Csillagkapu (Stargate) városa jut eszembe. Itt ismerkedhetünk meg Anakin Skywalker-el a későbbi Vader-el és feltünik pár pillanatra Jabba is. Itt zajlik le a nagy verseny is (amiböl már a starwarsracer jatek profitál is). A verseny után a csapat Anakinnal kiegészülve Coruscant-ra a galaktikus fővárosba érkezik. A város gyönyörüen néz ki és az egész bolygót beteríti. Itt van a „galaktikus országgyűlés” (elnézést majd a fordítók biztos jobb munkát végeznek mint én) és a Jedi lovagok főtanácsa is. Itt találkozhatunk Yoda-val és Mace Windu-val a főtanács vezetőivel (ha van ilyen). A film végefelé ismét visszatérünk a Naboo-ra. Természetessen mindeközben jópár ürközi csata és légifelvétel látható.
A film nézhető, igaz nem éri el az eddig megjelent trilógia eggyik részének a színvonalát sem. Nagyon sok új élőlényt láthatunk szinte minden pillanatban, de ettöl a film még nem válik jobbá. A legnagyobb hibát a rendkivül egyszerü történetben látom. Egyetlen olyan rész van amikor pár pillanatig visszajön a régi Star Wars érzés, de ezért a pár pillanatért nem biztos, hogy érdemes megnézni a filmet. A nevezetes részlet Darth Maul, Qui-Gon Jinn és Obi Wan összecsapása. A film vége nagyon cukrosra sikeredett, és az ember elgondolkozik hogy azt a 10 dollárt talán másra is költhette volna. [...] Ha kötekedni akarok, akkor találok jópár furcsa dolgot a sztoriban, de ezeket magatok is látni fogjátok. Nem értem, hogy a birodalom harcosai ezúttal miért robotok kivétel nélkül, amikor kb. 50 évre rá a Csillagok Háborújában már hús-vér emberek... A technika visszafejlödik ? A másik dühítő tény az ifjú Anakin bemutatása. A 10 év körüli fiúcska megnyer egy gyorsulási versenyt, majd űrhajót vezet (no és behatol az ellenség védőbástyái mögé) anélkül, hogy valaha űrhajóban ült volna. Ezeknél a részleteknél úgy érezzük mintha valmilyen 6 éveseknek készült mesefilmet néznénk. Mindezek ellenére egy szorakoztató filmet láttam, de az adrenalin szintem sehol sem emelkedett túl magasra...talán újra megnézem a Matrix-ot...
Ha elmentek a filmre, a várakozásaitokból kellően levonva talán jól fogtok szórakozni.
Adja isten, hogy a következő részt olyan csinálja akinek nem a promóció és a bevétel az elsődleges szempont.


Lelkesz:

Na tegnap megneztem a Star Wars Episode I-et. [...] be kell hogy valljam, hogy sokkal szarabbra szamitottam, de azert nem is voltam egyalltalan ellszallva tole.
Pozitivumok:
1: A figurak gyakran vannak olyan jok, mint a regi trilogiaban, de persze mivel kb 90 szazalekuk kompjuteres, ezert kevesbe eletszeruek.
2: Jo helyszinvalasztas, viz alatti varos, meg ugyanaz a bolygo amin a Jabba vara is van.
3: Osszessegeben a latvany nem rossz, de a negativumok kozott errol meg beszamolok.
4: A zene legalabb olyan jo, mint a regebbi reszeke.
5: Natalie Portman. Egyreszt a legjobb szinesz a filmben, masreszt pedig nagyon szep. De tenyleg.
Negativumok:
1: Szamitogepes szornyek. Gyakran mar ugy neznek ki, mintha mondjuk a Toy Story-bol, vagy valami mas animacios filmbol leptek volna elo. Eleg cikis.
2: Jabba nagyjabol ugy nez ki, mint a Jediben, de kozel nem olyan jo, mint a nyaladzo gusztustalan enje, mivel o is kompjuteres ebben az epizodban. (Mondjuk sokkal jobb azert itt, mint a Star Wars Special Edition-ban).
3: A gyerek tenyleg nagyon hulye, es szar szinesz is. De sebaj.
4: A legnagyobb baj, ez a Jar-Jar. Ezt ugy ki lehetett volna hagyni a filmbol, mint a sicc. Kinek volt szuksege egy ilyen "vicces" (mert nem az) szereplore?
5. Osszessegeben a hangulat meg sem kozeliti a "korabbiakat", es ami az igazi ciki, hogy vannak jelenetek amikben kb. tobb ezer szereplo tunki fel egyszerre, es mind kompjuter-generalt. Egyszeruen egy kompjuteres rajzfilm.
Egy most 10 eves gyerek valoszinuleg nagyon jol el lesz rajta, de aki kb 10 evesen vagy korabban latta az elso reszeket annak ez a film semmi nem lesz szinte. Na jo ez tulzas, de persze nem nagy tulzas. Orultem, hogy megneztem, nem csalodtam, ezt vartam. A baj kifejezetten abban van, hogy "EZT" vartam. Es ez nem az en hibam.


Törölt nick:

Szombat delutan neztem meg a filmet. [...] Hetkozben olvastam a fanyalgo kritikakat, igy leszallitottam a varakozasaimat, titkon remelve, hogy akkor majd jol csalodok egyet pozitiv ertelemben. Hat nem nagyon sikerult. Amit lattam, az egy, a latvanyat tekintve atlagosnal jobb science fiction film.
Sajnos tenyleg mas hangulatu es stilusu a darab, mint amilyen a trilogia volt. Sokkal inkabb egy Disney-rajzfilmre emlekeztett az egesz, mintsem az evszazad egyik legjelentosebb sci-fi sorozatanak folytatasara. A tortenet meglehetosen gyonge, a szineszi munkat pedig nehany videki magyar szinhazban jobban oldottak volna meg. A dialogusok vontatottak es a sztori lassan folydogal. A karakterek nem elegge kidolgozottak, a dramaturgia elnagyolt. A teljesen feleslegesen krealt Jar-Jar pedig egyenesen idegesito.
De hogy jot is mondjak, a latvanytervezes bravuros, (megha nehol tulzottan is "muanyag" es a Disney-sorozatokra hajaz.) A trukkok es effektek elso osztalyuak. Nehany epizod kivaloan sikerult, peldaul a siklo-verseny es a nagy csatajelenet. Elismeresre melto, profi szinvonalon oldottak meg ezeket. A zene nekem jobban tetszett az elozo reszekben, de ez lehet izles kerdese. A film alatt egyre jobban erosodott bennem az az erzes, hogy a keptechnika fejlodese ebben az esetben a sztori minosegenek es osszefogottsaganak a rovasara ment. Osszegezve: aki a trilogia rajongoja (mint ahogy en is az voltam tinedzserkent) biztosan sokat var ettol a filmtol es biztosan csalodni fog. A kerdes az, hogy mennyire. En kozepesen.
Remelem a kovetkezo resz jobb lesz.
Az ero legyen (jobban) George Lucasszal.


Ekkor történt, hogy a hírhedt kalózverzió felkerült az internetre, s persze elég sokan letöltötték. Így az alábbiak már itthon élő magyaroktól származó idézetek:


Törölt nick:

szoval en is megneztem....hat, mit mondjak......
modok kettot:
1. Azt a b@Ł$@Ł k#%&#% anyjat Lukas Gyorgynek !
2. Nezzetek meg Ti is
Azert nem vagyok annyira kiakadva tole (mint lennek egyebkent), mert vegulis ingyen volt, nem fizettem 500+x Ft-ot a mozijegyert, de a labam frankon elzsibbadt :))))) nna mindegy.....
Van benne 1-2 olyan reszlet, amiert erdemes volt eddig varni, de a tobbi....
Aaaaaaarrrrgggghhhhhhh ;(((((


Törölt nick:

Sziasztok! [...] Hát fiúk-lányok, nem gondoltam volna kedden reggel amikor felkeltem, hogy este 22:30 kor befogok tenni az otthoni gépembe 1 cd lemezt melyen a vadonat új Episode 1 cimü film lesz. De ez köszönhetően Lama_fasz barátomnak mégis igy lett. Igazándiból gondoltam, hogy valamilyen formátumban látni fogom az itthoni bemutató előtt, de arra álmomban sem gondoltam volna, hogy 6 nappal a kinti bemutató után látom az egész filmet. Igen-igen arról a változatról beszélek ami valahol fent kering a neten. Miután betettük nem akartunk hinni a szemünknek, valójában az egész keddi napot ebből a szempontból életem egyik biztosan kiemelkedő napjának fogom tartani. Akik nálam voltak este haverok szintén biztos, hogy nem fogják elfelejteni [...]. Nos a mostani filmről csak annyit, hogy két joint után meg sem birtam két órán át szólalni. De most még mindig alig hiszem el, hogy kevesebb mint egy héttel a kinti bemutató után megtudtam nézni. [...] A képminőség nem volt a legjobb, de határozottan élvezhető volt. A hanggal az elején voltak gondok, de körübelül a film 1/4 részétől mintha valami gyökeresen megváltozott volna. A film elején mikrofonos volt a hang és megböbbentünk amikor az első fél óra után hirtelen megjött a sztereó vonal hang! heh, a kamerás ember valószinüleg összehaverkodott a mozigépésszel, és a mozigép hang kimenetére rákötötték a video kamerát :) . Na innentől viszont aztán igazán csodásan élvezhető volt a film. A kép ugyan végig kamerás felvétel, de ettől még határozottan élvezhető volt. Bár nem tartom magam sw fanatikusnak, de azt még mindenképp elárulom, hogy mára (csütörtök) már négyszer megnéztem, minden alkalommal lenyügözött, és a moziban is legalább 4-5 megfogom nézni.


Ez volt tehát az első tíz vélemény a Baljós árnyakról. A következő bejegyzésem hasonlóképp mutatja majd be A klónok támadásával kapcsolatos észrevételeket. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése