A Starlog magazin 1978 júniusi száma érdekes dolgot említ. Egy olyan mattfestményről számol be, amit feltételezésem szerint a legtöbb rajongó máig nem vett észre a filmben.
A cikk szerint Mos Eisley-ben, amikor először mutatják a kocsmát, abban a snittben kellett Harrisonnak kitakarnia néhány nemkívánatos személyt.
Ha tüzetesen megvizsgálom a képet, valóban feltűnik, hogy a középső épületnek picit eltér a színe a többitől, s a lépcső határvonala is fura. Szóval azt gyanítom, hogy ez a terület lehet a festmény:
Annál is inkább erre a részletre gyanakszom, mert négy snittel később az a ház kicsit másképp néz ki.
Kétségtelen, hogy a jobb oldali verzió a valóságban is ott volt a forgatáskor – vagyis a különbség nem csak az árnyékok változásának tudható be. De vajon kit kellett kitakarnia Harrisonnak? Kik voltak a nemkívánatos illetők?
A meglepő választ J. W. Rinzler The Making of Star Wars: The Definitive Story Behind the Original Film című könyvében találtam. (Rettentően hosszú ez a cím; nem is gépeltem be, csak idemásoltam.) Kiderült, hogy a felvételen eredetileg Luke és Ben volt látható. Csakhogy ennek a snittnek az volt a célja, hogy Luke szemszögéből mutassa a kocsma bejáratát. Márpedig Luke nem láthatja saját magát. :) Emiatt volt szükség a mattfestésre. George előbb a Van Der Veer Photo Effectshez fordult a problémával (ennek a cégnek köszönhető a film során az összes fénykard pengéjének és a sugárvetők nyalábjainak a látványa), ám az eredménnyel nem volt elégedett. Ezután mentette meg a helyzetet Harrison Ellenshaw. Eszeveszett tempóban végezte el a feladatot; csupán néhány napja volt rá, de megoldotta. Ez volt egyébként Harrison legutolsó megbízása a filmmel kapcsolatban.
George Lucas azt vallja, hogy a legjobb vizuális trükk egy filmben az, amiről a nézők nem is sejtik, hogy trükk. Szerintem a Csillagok háborúja összes vizuális effektusa közül ez tűnt fel a legkevesebb nézőnek – vagyis a Lucas-féle logika mentén ez az egész film legjobb trükkje. :)
Felmerül persze a kérdés, hogy eredetileg mit keresett Luke és Ben ott a ház előtt. Nem tudom biztosan, de szerfelett gyanús, hogy amikor kijönnek a kocsmából, a sétálásuk iránya alapján úgy tűnik, mintha nem is a bejárati ajtón jöttek volna ki, hanem a lépcső felől.
Ami logikus is, elvégre ők a kocsmába belépő rohamosztagosok elől menekültek ki onnan, nyilván feltűnés nélkül a hátsó kijáratot választották, nem a főbejáratot. Ezt támasztja alá az alábbi fotó is, amin Ben és Luke konkrétan a lépcső előtt látható:
Hát nem adja magát, hogy onnan folytatják az alábbi sétát?
A felvétel legelejét nem látjuk, de szerintem létezett olyan pillanata, amikor Luke és Ben még a lépcsőn lépdelt lefelé. Alighanem azt a pillanatot választották arra, hogy Luke szemszögéből mutassák meg a kantin bejáratát, amikor kiszállt a terepsiklóból. (Még az árnyékok is stimmelnek.) Vagyis amikor a filmben először látjuk a kocsmát, akkor valójában nem is mozgóképet látunk, hanem egy kimerevített pillanatot egy későbbi jelenetből.
S tényleg, semmi sem mozdul rajta, sem a jerba, sem a tajtékhátú, sem a három jawa. Luke-ot és Bent pedig kitakarta az utólag odafestett ház.
1997 óta a film mindenkori aktuális verziójában többé nem látható Ellenshaw kocsmás mattfestménye. Az ILM kicserélte a festett házat egy olyanra, ami jobban hasonlít a későbbi snittekben látható változatra. El kell ismernem, hogy egy hangyányit élethűbb lett, bár szerintem addig sem volt vele gond.
Ezen kívül CG-modellre változtatták az oda kikötött tajtékhátút, tettek légi forgalmat is a képre, és kiegészítették a látványt két statisztával. Ők azok:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése