Brian Johnson már az ötvenes évek óta foglalkozik speciális és vizuális effektusokkal. Az alábbi képen épp A Birodalom visszavághoz készített 2,6 méter hosszú csillagromboló mellett pózol.
1979. május 23-án érdekes beszélgetést folytatott Alan Arnolddal a számítógép által generált trükkökről.
A párbeszéd a Once Upon a Galaxy című könyvben olvasható.
Brian arról beszél, hogy a számítógép képes egy modellről képet alkotni anélkül, hogy a modellt valóságosan megépítenék. A program a modellt akár viseltessé is teheti, tehát pl. olajfoltok, karcolások kerülhetnek mondjuk egy űrjárműre.
Hozzáteszi, hogy reményeik szerint A Birodalom visszavág egyes jeleneteiben is lesznek "elektronikus modellek".
Ezt különösen érdekesnek találom. Nincs tudomásom róla, hogy a Birodalom felújítás előtti verziójában lettek volna CG-űrhajók. Az biztos feltűnt volna. A film egyik vizuális effektus vezetője 1979-ben mégis erről beszélt. Szerintem hiába volt Johnson lelkes az új technikát illetően, valamiért mégis elvetették az ötletet. Richard Kerrigan, a Birodalom egyik vizuális effektus kameramanja megerősítette a véleményemet:
Pedig egyébként voltak tesztek erre vonatkozóan, ez itt például egy 1978. október 13-i kép egy számítógép által generált X-szárnyúról, éspedig Az utolsó csillagharcos CG-űrhajóinak alkotóitól:
Erről bővebben a makingstarwars.net cikkében lehet olvasni, ahol ráadásul egy korabeli tesztvideó is megtekinthető.
Visszatérve Johnsonhoz: végül neki lett igaza, került CGI A Birodalom visszavágba is, de erre 18 évet kellett várnia. :)
A '80-as évek elején a számítógépes grafika még gyerekcipőben járhatott. Én örülök neki, hogy nem rondítottak bele a filmbe commodore 64-el. A makettes megoldások remekül sikerültek.
VálaszTörlésEgyetértek, de az biztos, hogy annak idején ígéretes és izgalmas lehetőségnek tűnt a számítógép.
TörlésA Tron filmben láthattunk CGI jeleneteket. Őt is ebben az időben, 1982-ben készítették. És bár sok dolog a maga idejében rettentő jól nézett ki, pont az ilyen CGI-s dolgok rettenetesen lebutítottak.
VálaszTörlésEzek már abban az időben sem voltak eléggé jók, pedig szerintem a lehető legjobb technikát használták. Az egész nagy szerencséje, hogy a történet a számítógép belsejében játszódik, így ott normális, hogy a dolgok olyan számítógépesen néznek ki. :)
(egy kép: https://www.imdb.com/title/tt0084827/mediaviewer/rm404328705)
Ettől még le a kalappal az alkotók előtt, mert fantasztikus dolgot hoztak létre, és még ma is sokkal jobb az a film, mint a későbbi 2010-es verziója. Sokkal jobban átadja a hangulatát.
Ha az egész SW a kezdetektől fogva CGI-s lett volna, és hasonló számítógépes hangulattal, akkor talán elfogadható lett volna. De az, hogy mondjuk a Jedi visszatérben megjelenik egy 80-as évek beli CGI csillagromboló... hát... Ackbar Admirális nem azt mondta volna, hogy "Ez egy csapda!", hanem hogy "Ez egy bug!" :D
Szerintem valahol az SW azért sem tűnt el az idő sűrűjében, mert a technika még ma is megállja a helyét. Még ha 1-2 helyet kissé bénább is a kelleténél, nincs az a 80-as évek feeling benne.
Szerintem is nagyon jó, hogy inkább a maketteknél maradtak. Annyira imádtam (most is), hogy bármelyik képkockát megállítva bármekkorára ki lehetett nagyítani az űrhajókat, és gyönyörködni a részletekben.
Azt hiszem ezt is kiparódizálták az Űrgolyhókban, amikor az űrhajón kívül fürdőkádak meg hasonló hülyeségek voltak. :) Mi legalábbis jót nevettünk a film első 10 percén, míg csak az űrhajót láttuk. :)
Apropó klasszikus részek + régi technika. Lucas is szereti utólag csiszolni a filmeket. Vajon a Disney ebben mennyire kapott szabad kezet? Vajon várhatunk majd ilyen technikailag felújított verziót is, mint ez a Darth Vader vs Obi van?
https://www.youtube.com/watch?v=to2SMng4u1k
Pl. a Halálcsillagról menekülés ma már elég komolytalan. Han hogy örül, hogy lelőttek 2 Tie vadászt. Inkább annak kéne örülnie, hogy lelőtte az ezrediket..! :)
Pont ebbe a részben láthattunk is CGI-t, mint taktikai komputert. Ezt szerencsére megtartották az Ébredő Erőben is (pedig aztán mennyire nincs haszna)
"Ez egy bug!" Haha! :D
TörlésSzerintem ha megcsinálják a Birodalomhoz a CG-űrhajókat, akkor valami olyasmit kaptunk volna, mint ami Az utolsó csillagharcosban látható. Az is akkoriban készült, s a maga idejében nagyon menő lehetett, de azok a trükkök sajnos tényleg rosszabbul öregednek, mint a klasszikus makettes snittek.
Mindenesetre az ILM számítógépes részlege annak idején indult, (abból lett a Pixar), és akkortájt nagy eredményük volt, hogy a Star Trekben a Genesis-projekt jelenetet ők alkották meg teljes egészében számítógéppel.
Jó ötlet, megnézem újra azt a filmet! Ezer éve nem láttam!
VálaszTörlésA google-es képek alapján tényleg nem néz ki rosszul.
Azért persze kérdés, hogy mennyire gondolkodtak hosszú távon a 80-as években. Vajon mennyire érezték, hogy ez a film még 40 év múlva siker lesz? És vajon érezték, hogy a technika meg fog öregedni addigra?
Mert ma ha csinálnak egy filmet, és jó eséllyel beleadnak apait-anyait, azt nem igazán gondolják, hogy 10 év múlva is még sikeres legyen.
Pedig pont most van az, hogy a mi generációnk felnőtt ezeken a filmeken, és kaptunk egy élményt. És szeretnénk, ha a gyerekeink is ugyan ezt az élményt megkapnák, így a mi régi kedvenc filmjeinket is megmutatjuk nekik.
Tehát a mostani filmkészítésnél már bele lehet abba gondolni, hogy az a gyerek, aki moziba ül, és tetszik neki, az majd 20 év múlva a saját gyerekeinek is meg akarja mutatni.
"Vajon mennyire érezték, hogy ez a film még 40 év múlva siker lesz?"
TörlésSzerintem semennyire. Robert Zemeczkis is azt gondolta a Vissza a jövőbe trilógia készítésekor, hogy a filmek a bemutatásukkor népszerűek lesznek, de aztán párév múltával feledésbe merülnek. Nem gondolta, hogy majd 30 évvel később (amikor a második rész játszódik) bárki is emlékezni fog rájuk.
Kérdés, hogy a mai filmeket nézni fogja-e bárki 30 év múlva.
A maga idejében forradalmi Mátrix idén 20 éves, és már ezt nemigen játsszák a tévék.