2024. március 2., szombat

Megvan a cipő?

1998 vége felé, a Behind the Magic révén tudtam meg, hogy valahol A Jedi visszatér űrcsatájában az egyik hajó egy cipő volt.


Az azóta eltelt évtizedekben számos alkalommal mindenféle cikkekben vagy érdekességek gyűjteményében szembejött velem ez a hír, általában valami olyasmi körítéssel, hogy az ILM tréfás kedvű dolgozói becsempésztek egy lábbelit a sok űrhajó közé, mondván, hogy úgysem veszi észre a közönség. :)
Szerintem igazuk lett, mert bár manapság minden rajongó hallott már erről, a többség mégsem szúrta ki, hogy pontosan hol is van a szóban forgó lábbeli. Nekem sem sikerült rábukkannom.
Egyébként ez az a cipő:


Ezt a fényképet Rinzler könyvében láttam néhány évvel ezelőtt, amely könyvből az is kiderült, hogy ez Ken Ralston teniszcipője volt, aki igazság szerint egyáltalán nem tréfából tette be a saját lábbelijét a filmbe, hanem inkább kétségbeesésében, mert annyira de annyira sok űrhajót kellett szerepeltetnie, és ezek megalkotására annyira kevés idő állt rendelkezésre, hogy mindenféle egyéb megoldáshoz folyamodott (a cipőjén kívül még rágógumi-galacsinokat is használt űrhajóként).
Mindenesetre ezt a cipőt kapta ajándékba Howard Kazanjian az ILM-től, amikor a Jedi befejeztével távozott a Lucasfilmtől. Azért van ilyen szép talapzaton. Ennyit tudtam az ügyről eddig.
Most viszont új infókat ismertem meg. :)

A cipő ugyanis árverésre került, és a hozzá tartozó leírásban azt is említik, hogy Kazanjian ajándékához annak idején csatoltak még két dolgot.
Az egyik egy 1982. augusztus 25-i sztoribord, amiből kiderül, hogy pontosan melyik pillanatban kell keresni a cipőt (éspedig amikor a Halálcsillag szétlő egy lázadó cirkálót) – még oda is írták a kép elemeit soroló lista alján, hogy "lázadó cipő". :)


Bár ez utóbbit utólag írták oda; láthatóan kicsit halványabb a tinta, és icipicit beljebb kezdődik az első betűje:



(Jópofa, hogy a Halálcsillag szuperlézerét desztruktosugárnak nevezték.)
Mindenesetre most már tudom, hogy a filmben valahol itt kell látnunk a lábbelit:


De hol?
Na, erre válaszol az ajándék másik melléklete, ami konkrétan megjelöli a sok-sok háttér-űrhajó tengerében a cipőt:


Ha szépen odahelyezem egymás alá a két képet, akkor mindegyik aprócska űrhajó beazonosítható. Tehát ez itt elvileg Ken Ralston Nike-ja:


Hát én ebben semmi cipőszerűt nem látok, felőlem lehet ez bármi. Akár az egyik rágógumi is.

VISZONT!

Az árverés oldalán olvasható szöveg rámutat, hogy egy youtube-er rábukkant valamire, ami akár Ralston cipője is lehet, és illusztrációként odatették ezt a képet:


Én elhiszem, hogy ez az, tökre belelátom a Nike-pipát meg úgy egyáltalán a cipő alakot is. :) Ebből a nézetből igazán könnyen érezhető a hasonlóság:


Úgyhogy azt mondom, megvan, csakhogy a képrészlet egyáltalán nem a fent említett halálcsillagos-szuperlézeres pillanat! Hanem a "Csapda"-jelenet:


Ezt viszont akárhogy nézegetem felnagyítva, nem látom a cipőt:


Miért?

Na, most már ideje megkeresnem azt a bizonyos youtube-ert, hogy mégis hol bukkant rá Ralston csukájára.
Roobyoónak hívják az illetőt; elég könnyen meg is találtam a videóját, és bizony kiderült, hogy A Jedi visszatér sok-sok változtatása során a cipőt – néhány többi járművel együtt – törölték a filmből! A helyükön immár csak sima, hagyományos lázadó űrhajók láthatók. (Ezzel az új infóval most frissítem a Jedi módosításairól szóló listámat.)


A tudat, hogy Ralston Nike-ja többé nem része a filmnek, picit hervasztó, de legalább már megvan, hogy eredetileg hol repült a híres cipő. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése