2021. január 4., hétfő

Cantwell háromszor

Írok Colin Cantwellről három rövid sztorit. Az elsőben nem túl szimpatikus; a másodikban eleinte nem az, de a végére igen; a harmadikban pedig már igencsak rokonszenves a lassan 90 éves művész úr.

Az első:

Cantwell 2016. szeptember 27-én azt írta a reddit.com-on, hogy a Halálcsillag egyenlítői árka csak véletlenül került oda. Azt mesélte, hogy amikor összepasszintotta a modell két féltekéjét, akkor derült ki, hogy egy hézag maradt közöttük. És hogy George-nak így is tetszett, nem kellett kijavítania, stb-stb.

Nekem ez cseppet gyanús volt, és 2017. március 11-én le is írtam, hogy ez a sztori miért sántít. Az érvelésem lényege, hogy szerintem a filmforgatásra kidolgozott modellek később készülnek, mint az egyszerű, papírra vetett firkálmányok, márpedig több olyan korai firkálmány is létezik, amik a Halálcsillagot egy vaskos egyenlítői árokkal ábrázolják.

Még ugyanabban az évben, 2017. november 23-án Colin a Facebookon posztolta a Halálcsillagról készült első skicceinek egyikét, rajta szintén egy böszmenagy egyenlítői árokkal, amiből ráadásul mindenféle antennák meg dokkolóizék meredtek ki.


Az én logikám szerint ezzel ellentmondott a saját reddites írásának, és tovább erősítette az elméletemet. Írtam oda egy hozzászólást, hogy akkor mégsem véletlen volt a modellen az árok, s azóta sem reagált rá.



Őszintén szólva kiábrándítónak tartottam, hogy az egyik legrégebbi Star Wars veterán nem szavahihető. Lucas bátyánkban sem kedvelem ezt.


A második:

Colin Cantwell 2018. január 22-én (a születésnapomon) azt írta, hogy az Alfa holdbázis című sorozat Sas nevű űrhajójával való hasonlóság miatt újra kellett tervezni Han hajóját, így egy este alatt szétszedték az általa tervezett hosszúkás Ezeréves Sólymot, és a darabjaiból újat raktak össze. (Mármint a véglegeset, amit mindnyájan ismerünk, a hamburger formájút.) A bejegyzés több mint félezer kedvelést és 100 ajnározó hozzászólást eredményezett. Senki sem kételkedett Colin szavaiban.


Nekem viszont megint az volt a gondolatom, hogy itt nem stimmel néhány dolog: egyrészt az a modell, amiről a képet feltöltötte, tudomásom szerint nem az ő terve. Kétségtelen, hogy hasonlót tervezett Cantwell is, de a képen látható példány már az ő terveinek a továbbfejlesztése mások által (szerintem Joe Johnston által).
Másrészt a végleges Sólymot nem a képen látható modell alkatrészeiből rakták össze, hiszen abból a Tantive IV lett. Csak a pilótafülke és a radartányér került át Han új hajójára.
Harmadrészt: Joe Johnston pár éve azt állította, hogy mire ő alkalmazásba került az ILM-nél, addigra Cantwell már nem volt ott, ők ketten nem is találkoztak egymással. Márpedig Johnston volt az, aki megkapta a feladatot az új kalózhajó megtervezésére. Erről ő maga is írt a Facebookon néhány évvel ezelőtt.
Jonathan Rinzler szerint Cantwell 1975 májusáig dolgozott a Csillagok háborúján, míg Johnston ugyanazon év augusztusában állt munkába. (Ez egybevág Johnston szavaival, mármint hogy elkerülték egymást.)

Vagyis Cantwell ott sem lehetett, amikor a hamburger Sólymot készítették! Akkor miért ír erről többes szám első személyben? (A volt munkahelyem a távozásom után megszüntetett egy csomó szolgáltatást. Én nem tudom ezt úgy mesélni senkinek, hogy "megszüntettünk egy csomó szolgáltatást”, hiszen nekem ahhoz a helyhez addigra már nem volt semmi közöm.)

Ez újabb csalódás volt. Cantwell bedobott egy sztorit a Sólyom újratervezéséről, és learatta a rajongók lájkjait, holott zéró köze volt Han hajójának filmbéli kinézetéhez.

Udvariasan megfogalmazva írtam oda a johnstonos-rinzleres érvemet Cantwell bejegyzéséhez. Meglepetésemre már másnap válaszolt. Nyilvánosan beismerte, hogy nem volt jelen az új Sólyom készítésénél.


Ez már pozitív csalódás volt nekem. :)

A harmadik:

Cantwell 2018. április 16-odikán (a névnapomon) büszkélkedett el vele, hogy az első csillagromboló-terve végre eljut a filmvászonig: szerepelni fog a Solo című filmben. (Nagyon figyeltem a moziban, és tényleg ott volt: egy rövid pillanatig látszott a toborzó hologramban.) Sőt, maga Colin árulta el a hajó nevét is: arrestor cruiser. (Magyarul ez mi lehet? Letartóztató vagy feltartóztató cirkáló?)

Kérdeztem, hogy milyen érzés neki, hogy egy rég elvetett tervét 44 év elteltével mégis felhasználták. Azt felelte, hogy az ő szemében ez a terv sosem volt elvetve, és hogy jó érzés volt látni repülni.


Nekem pedig jó érzés, hogy egyáltalán kapcsolatba kerülhettem a Csillagok háborúja világának egyik első tervezőjével, akinek még ha nem is vagyok hanyatt esve a Star Wars-terveitől, és kicsit csalódott vagyok az internetes füllentgetései miatt, azért akkor is nagy névnek tartom. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése